Må bättre med rätt kost

Må bättre med rätt kost

Välmående och psykisk hälsa påverkas av många olika faktorer omkring oss. En av de viktigaste är dock kosten, vad och hur vi äter. Dels är det viktigt att få i sig rätt mängd mat men också sammansättningen av livsmedel och näringsämnen spelar stor roll. Måltiderna bör vara jämt fördelade över dagen, med tre huvudmål och tre mellanmål. På det viset hålls blodsocker och energinivåer konstanta, vilket gör att risken för deppighet och dåligt humör minskar.

I vardagspusslet kan det ofta vara svårt att få till detta med regelbundet och hälsosamt ätande. Du ska hinna med jobb, hämta och lämna barn, träning och andra sociala aktiviteter. Då kan det vara skönt att ha en kontinuerlig källa till inspiration för din matlagning, så att du själv får en sak mindre att tänka på och kan fokusera mer på här och nu. Bland annat Villanytt.se publicerar dagliga nyheter, där det tipsas om hälsosamma och välsmakande recept som är enkla att tillaga.

Må bättre med rätt kost

Hitta balansen

Grunden till att äta hälsosamt ligger, precis som för så mycket annat, i att hitta balansen. Det är därför som regelbundenheten är så viktig. En grundregel är att extrema dieter sällan erbjuder någon långsiktig lösning på problemet. Den klassiska tallriksmodellen, med ungefär en tredjedel var av kolhydrater, protein samt vitamin- och mineralrika grönsaker, anses visserligen ibland omodern, men används fortfarande flitigt av duktiga dietister. Låt dig gärna inspireras av den när du komponerar din måltid.

Val av livsmedel

Vi människor behöver en kombination av olika livsmedel för att må bra. Utgå gärna från en färgglad blandning av plantbaserade produkter, som grönsaker, rotfrukter och frukt, där olika färger bidrar med olika typer av näring. Kolhydrater kan med fördel vara komplexa, i form av fullkorn, vilket främjar bland annat matsmältningen. Gällande kött och fisk bör du välja ekologiska alternativ, vilka generellt sett håller högre kvalitet än konventionella. Tänk också på att proteindelen av din tallrik kan vara vegetarisk en eller flera gånger per vecka.